dinsdag 19 mei 2009

Bonjour.......

Hallo lieve allemaal,

Dank jullie wel voor alle reakties, het is heel leuk om die te lezen.
Ik ben in het prachtige Chartres en gisteren hier aangekomen.
Misschien vinden jullie het lang duren voor er weer een nieuw berichtje komt maar in de kleine dorpjes waar de route langs gaat zijn echt geen internetcafé's.

Ik ben nu op camping municipal van Chartres.
Sinds mijn laatste berichtje alweer veel meegemaakt.
De afgelopen werkte het weer niet zo mee; bijna elke dag forse tegenwind en af en toe regen.
Ik heb de eerste "klimmen" 7% en 10% en "klimmetjes" al gehad; met al mijn bagage moet ik daar ook stukken van lopen. Dat gaat goed en daarna heb je vaak weer een flinke afdaling, zoals bijv. voor Gargenville, wel " km. tot je beneden in het centrum stond.
Maar nog even over de wind, dat is wel zwaar hoor. Wat ik dan doe is: vaker even stoppen, al is het maar een minuutje, maar dan kan ik weer verder.
Ook kan ik dan niet zoveel kilometers afleggen als ik wel zou willen, maar goed, ik lig nog op schema tot nu toe.

Ook weer leuke mensen ontmoet:

Ontmoeting met Ria en Joke uit Rotterdam/ Capelle ad IJssel

Toen ik Tournai verliet, fietsten hun mij achterop. Leuk natuurlijk; we hebben toen een stuk samengefietst en wat later ben ik gestopt en hun fietsten verder.
Het was rotweer deze dag, de hele dag regen.In de middag kwam ik hen weer tegen in Cambrai; we waren toen alledrie nat en koud en besloten een hotelletje te nemen.
Samen een "menu du jour" genomen en toen kwamen we weer wat bij;
De volgende dag nog steeds regen! Toch maar onze regenkleding aan gedaan en weer vertrokken. Later klaarde het weer op gelukkig maar er ging ook wat mis, maar dat lezen jullie verderop in mijn verhaal.
Die dag samen 90 km gefietst en een "gite" genomen in het dorpje Bussy 8 km boven Noyon. We waren geen winkel meer tegen gekomen en konden daar ook niet eten, dus alles te voorschijn gehaald wat we hadden en dat was: 3 zakjes aardappelpuree, sultana's, 2 bananen, thee en in de kast daar stond nog een pak spagetti en een potje kerrie, dus dat was ons avondmaal; van de boer konden we nog een fles wijn kopen; toch een voldaan gevoel daarna en we konden er met deze creativiteit ook om lachen.
De volgende morgen zijn we elk onze eigen weg weer gegaan; Joke en Ria fietsten zonder kampeerspullen en dat scheelt nogal wat.

Ontmoeting met Alie en Harm uit Roden en
Janske uit Den Bosch en Wouter uit Ede

Het was inmiddels 14 mei en ik kwam aan, op een beetje een verwaarloosde camping.
Wel vriendeljke mensen maar veel oude stacaravans; heel verbaasd was ik toen er nog een stel uit NL stond met fietsen; dit waren Alie en Harm uit Roden; leuk, praatje gemaakt natuurlijk; Hun gingen net boodschappen doen en vroegen of ze voor mij ook wat konden meenemen, nou dat was wel prettig natuurlijk!
Even later kwam er nog een stel aanzetten, ook op de fiets en dit waren Janske en Wouter uit Den Bosch en Ede.
Toen hebben we een gezellige avond gehad, samen gegeten en geborreld.
De volgende dag allemaal weer vertrokken op eigen gelegenheid maar we bleven elkaar maar tegenkomen.
Nou is het zo dat de campings niet zo dik gezaaid zijn in deze omgeving dus je bekijkt vooraf waar je ongeveer wilt uitkomen; en dat geldt natuurlijk ook voor hen dus 's avond stonden we weer gezamenlijk op dezelfde camping in Henonville.

De volgende dag weer verder en er stond toch een forse wind tegen!!
Om 2 uur had ik het even gehad en ik kreeg ook nog wat last van mijn knie; in de volgende 20 km die gingen komen zaten 2 klimmen van 3 km van 7%; het leek me niet verstandig om door te fietsen dus in het piepkleine dorpje Ruiel zag ik een hotelletje; 45 euro voor een kamer; een hele hartelijke ontvangst daar van de eigenaresse, ik kreeg koffie met appeltaart en een kamer met bad!
Ik voelde me niet echt moe maar heb toch de hele middag geslapen;'s avond had mevrouw een overvloedige maaltijd voor mij, geweldig!! Ik werd echt in de watten gelegd.
Toch schrok ik nog toen ik moest afrekenen; had er helemaal niet meer aan gedacht hoeveel geld ik eigenlijk bij me had; ik fiets steeds door hele kleine dorpjes waar ook geen geldautomaten zijn en in zo, n klein hotel kun je niet afrekenen met pin.
Ik had geluk, de rekening was 73,50 en wat denk je dat ik nog bij me had? 74,00 euro.
Af en toe moet je ook mazzel hebben.

Ik kon er weer tegen de volgende dag en begon aan de eerste klim van 3 km.
Dit stuk van de route zou erg druk zijn door de stad Gargenville; hier eerst naar de geldautomaat en voor de zekerheid maar een paar honderd euro opgenomen zodat ik niet nog eens in een situatie kom dat ik amper genoeg geld bij me heb.
In Gargenville, 2 Bruggen over de Seine, over de A13, over het spoor; maar omdat het zondagochtend was viel de drukte heel erg mee.

Achteraf gezien, had ik de vorige dag een goede keuze gemaakt om te stoppen, want nu
ging het allemaal prima.
Even later komen Wouter en Janske me achterop rijden en hebben we weer samen gefietst; wat een wind vandaag!
We besluiten om 50 km te rijden naar de volgende camping in Conde-sur-Vesgre.
Mooie camping, en daar stonden Alie en Harm ook weer; Leuk hoor.

Gisteren kwamen hier ook nog 2 mannen uit Rotterdam, geloof ik, en 1 man, Klaas uit Spijkenisse.
Ook op de fiets!
Die mannen hebben er flink de pas in en willen over 4 weken in Santiago zijn!!
Ik denk dat ze zichzelf nog behoorlijk tegen zullen komen om dat je op tijd rustdagen moet inlassen om weer wat te recupereren. Maar we zien wel; ieder moet het op een eigen tempo doen.

Vandaag dus een rustdag en de stad in gegaan, het is denk ik 2 km naar het centrum; eerst naar de kathedraal om een stempel te halen.
Ik ga lopen en besluit op laatste moment om toch alleen mijn rugzakje mee te nemen, foutje...
sta ik bij de kerk en heb ik mijn pelgrims paspoort nog in mijn andere tas zitten, dom, dom.
Ik weer terug naar de camping... het is prachtig weer dus geen probleem.
Wat een imposant gebouw!
De stad ademt eeuwenoude historie uit en ik had geluk dat ik om 12 uur bij de kathedraal stond; de klok begon te luiden... ik deed mijn ogen dicht..je voelde de trillingen en hoorde het zware galmen, van de klok uit de 16e eeuw, over de wijde omtrek. Prachtig.

Ik heb nog steeds geen last van zadelpijn of ander damesleed dus dat valt erg mee.

Wat er wel fout is gegaan:
Onder Cambrai gingen Joke, Ria en ik toch bij een omleiding door, en we kwamen toch in de blubber terecht!!!
Onze wielen waren helemaal geblokkeerd door de franse klei en we zijn 2 uur bezig geweest bij een wasserette om alles weer schoon te krijgen!

Nou lieve mensen dat was het weer even,

heel veel liefs Betsy

1. hoi oma.
    hoe gaat het?
    veel succes xxx
    david
    Ik ben naar de tandarts geweest, ik had een hele zere mond. De tandarts heeft geboord in mijn kies, nu is het weer goed.

2. Hallo Betsy,
    De eerste aanhef in het Frans....!
    Nu begint het er op te lijken.
    Ik vind het ontzettend leuk om weer een verhaal van je te lezen.
    Wat is de kathedraal van Chartre imposant hè?
    Je hebt dan ook meteen de grootste van Frankrijk te pakken.
    Verstandig dat je zo af en toe het tempo wat aanpast.
    Niet verstandig dat je zo af en toe de blub in duikt.
    Ik hoop voor je dat voorlopig de meeste regen gevallen is en de wind wat gaat liggen, of gaat draaien.
    Veel plezier verder op je tocht en tot een volgende keer.
    Liefs, Ingrid

3. Hallo Betsy, Erg leuk om je verhaal te lezen en je zo te kunnen volgen. En al die leuke ontmoetingen.Ieder heeft zo z'n eigen verhaal om die lange reis te ondernemen, maar het geeft toch een saamhorigheidsgevoel. Zoals je schrijft dat jullie met z'n drieën het eten moesten delen. Dat zie je in de gewone maatschappij niet zo veel meer, maar op zo'n tocht is het allemaal anders. Veel succes en ik hoop dat je het mooie weer tegemoet gaat. Groetjes Annie

4. Dag lieve lieve Betsy,

Met veel plezier lees ik nu je weblog. Dappere dodo eerste klas! Je bent al ver zeg...

Ik kon nog niet eerder reageren vanwege mijn 2-weekse reis naar Oy-Mittelberg (proeve van bekwaamheid bij Roy). Maar wens je iedere dag bij het aansteken van een kaars of lichtje alle energie en mooi niet te warm weer toe!

Met veel plezier zal ik je weblog volgen. Op de foto's zie je er sterk en goed uit! Zo te zien ontwikkel je onderweg de benodigde conditie voor het stuk in de Pyreneeen.

Veel succes en liefs van ons beiden,
    Guus en Janny

5. Hallo Betsy, Wat ben je al ver. Ik heb vandavond samen met Stan naar je site gekeken. Geweldig. Vanaf nu zal ik wat je wat vaker volgen. Volgens mij zit je goed op schema. Ik hoop dat je geen problemen meer met je knie hebt gehad. Hou vol. Tot schrijfs Liefs Anny