dinsdag 26 mei 2009

De zee, duinen........Soulac-sur-Mer

Chatellerault

hallo allemaal,

Vandaag, de zee, zon, duinen...
Aangekomen aan de kust in Soulac-sur-Mer bij de monding van de Gironde.
In de St. Jacobs fietsroute is dit een alternatief van de route en omdat het mij een leuke afwisseling leek heb ik hiervoor op het laatste moment, in Poitiers, gekozen.

Totaal gefietste kilometers vanaf Assen: 1494
Van route Haarlem-Santiago : 1184

Mijn vorige berichtje was van 22 mei vanuit Tours.
De stad aan de Loire.
Veel pelgrimsroutes uit de noordwestelijke landen kwamen samen in deze verzamelplaats voor Santiago-gangers.
In Tours begint een belangrijke westelijke hoofdroute naar de Pyreneeen- de oorspronkelijke Via Turonensis- de weg naar Tours genaamd, zo lees ik in mijn gidsje.

Als ik een stad uitfiets vind ik dat een heerlijk gevoel.
Ik laat alle drukte weer achter en dan vind ik het heerlijk ald ik weer op een rustig weggetje rijd;
Het is prachtig weer als ik Tours uit fiets...... blauwe lucht, zon, de krekels tjirpen volop en de pedalen peddelen weer lustig door!!
Mijn Koga Rondonneur maakt zijn naam waar!

Ik kom weer door allerlei dorpjes en stadjes, o.a. Veigné aan de rivier de Indre.
Ik lees in mijn boekje dat dit vroeger ook een etappeplaats was aan de grote reisroute naar het zuiden.
In Ste.Catherine-de Fierbois is de huidige Mairie gevestigd in het vroegere 17e eeuwse hospitium.
Hier konden pelgrims goedkoop onderdak vinden op hun reis.
De kapel uit de 14e eeuw werd al snel een doel voor bedevaartgangers naar Santiago de Compostela; Jeanne d'Arc schijnt één van hen geweest te zijn.
Er zijn in in onze huidige tijd ook nog steeds plaatsen waar je als pelgrim geodkoop onderdak kunt vinden; zo'n onderdak heet een refuge.

Zo ook in het stadje St.Maure-de-Touraine, waar ik om half vijf aankom.
Bij de Tourist Information vlakbij de kerk krijg ik een hele mooie St. jaques stempel voor mijn pelgrims paspoort.
Ik zet mijn tentje op op de camping Municipal, kosten 5 euro!
Bij de plaatselijke Champion supermarkt kom ik Harm en Alie weer tegen; hebben we weer dezelfde camping uitgezocht; leuk weerzien.

De volgende dag zit ik om 8.30 weer op de fiets richting Poitiers;
Ik wil proberen daar vandaag aan te komen.
Bij de boulangerie nog vers brood en lekkers gekocht voor onderweg.
Via Chatellerault gaat de route richting Poitiers; glooiende landerijen en dorpjes waar de tijd lijkt stil te staan;
In zo'n dorpje hebben ze ook altijd aanplakborden; al een paar keer zie ik daar een afiiche met een lachende Sarkozy erop en een franse tekst met iets over Europa; zouden de mensen zich hier in zo'n dorpje iets van Europa aantrekken, vraag ik me af.

In Dissay, zie ik Frank en Sietske op een terrasje zitten; zij zijn ook onderweg naar Poitiers; even gekletst en dan fiets ik weer door.

Om half 5 fiets ik de stad in; ik zie dat het oude centrum met kathedraal heel hoog ligt; moet ik zo steil klimmen om daar te komen?
Daar heb ik op dat moment geen puf voor.
Er is ook geen camping in Poitiers zelf en ik besluit om in het hostel ( jeugdherberg - auberge jeunesse ) te overnachten.
Maar hoe die te vinden in deze drukke stad; de auto's razen om me heen en ik kan geen bordjes met herberg ontdekken.
In een telefooncel bel ik naar de Tourist Information om te vragen in welk deel van de stad ik moet zijn. Het is in het zuid-westen van de stad.

Als ik de telefooncel uitkom, rijd ik nog 50 meter door en kijk vertwijfeld waar ik langs moet met de fiets want er gaat een 4 baans autoweg omhoog!
Soms moet je gewoon geluk hebben......op de plek waar ik sta, staat het bordje met hostal erop!!!!!En de route loopt via een fiets/looppad laag langs de autoweg.
Dat geeft een goed gevoel, na 3 km. is het hostal gevonden en ik krijg een kamer alleen voor 16 euro met ontbijt.
Ik besluit 's avonds om de volgende dag niet terug te gaan naar het centrum maar om door te fietsen; het kost me teveel tijd.

Ik moet mijn verhaal hier onderbreken want iemand anders wil op de computer;
Ik zal morgen proberen om mijn verhaal af te maken en nieuwe foto's te plaatsen;

Vervolg:

Het is niet "morgen, maar een aantal dagen later dat ik verder kan gaan met dit verhaal.

Hoewel ik nog geen tegenslagen gehad heb, zijn er ook dagen met een extra plusje!
Zo'n dag was het ook toen ik uit Poitiers vertrok.
Toen ik 's avonds in het hostal was heb ik besloten om voor de alternatieve route langs de kust, te kiezen.
Die loopt via Saintes en Royan naar de monding van de Gironde.
Het lijkt me leuk om de zee te zien en het zal redelijk vlak zijn lijkt me.
In mijn routeboekje staat dit aangegeven.
Om 8 uur zit ik weer op de fiets, ( "my bike is my home" )en binnen 5 minuten had ik de route alweer opgepikt. Ik reed bij het hostal weg in oostelijke richting en kwam vrijwel direkt de borden met richting Ligugé tegen.

Weer een heerlijk gevoel als ik de stad uit rijd, het is vroeg, het is zondag, het is rustig en een beetje mistig.
In Ligugé kijk ik even bij de abdij die in het jaar 361 is gesticht en een van de oudste van het land is.
Hier verbleef ook St. Martin ( ja, "onze" Sint Maarten" ) lees ik ik mijn gids.
Bij een boulangerie koop ik brood en wat lekkers en bij een cafe neem ik een kop
café au lait.
Tegen de middag breekt de zon door en wordt het echt warm. Het is zo mooi fietsen door dit glooiende landschap.
Het geeft een herkenning van het "Frankrijk" gevoel van de fijne vakanties die we met ons gezin hier doorgebracht hebben. Krekels, vogels. En die geuren... gemaaid gras, bloemen; mmmm 's morgens ruik je dat zo goed.
Ik merk dat ik al een paar weken onderweg ben want de koolzaadvelden in het noorden hebben nu plaats gemaakt voor landerijen met graan en mais.
Ik geniet, ik fiets (bijna) alleen door een prachtig land.

In St. Sauvent neem ik pauze bij het plaatselijke cafeetje.
Er stopt nog een fietser en als hij mij ziet vraagt hij of hij erbij mag komen zitten.
Dat is ook zo leuk als je zo onderweg bent, je spreekt elkaar heel gemakkelijk aan, omdat je ziet dat die ander ook op reis is, dan wel te voet of op de fiets.
Zo maak je gemakkelijk een praatje en drinkt samen wat en wisselt verhalen uit.
Hij stelty zich voor als Philip, is Brit en komt uit de buurt van Sheffield en doet een 2 weekse fietstour.
Na 3 kwartier ga ik weer verder want ik wil proberen vandaag in Aulnay te komen en dat is wel 99 km.
De route op deze dag heeft nog wel een aantal klimmetjes en het is 's middags 4 uur als ik zie dat het nog 18 km. is naar Aulnay en 4 km. ervoor zou een camping moeten zijn in het plaatsje St. Léger.
Eerst nog een klim van 1 km en 6%.
Na zo'n dag fietsen ben ik natuurlijk best moe (wel voldaan moe)en die laatste kilometers en klim kunnen dan extra zwaar zijn.
Op zo'n moment neem ik dan eerst een pauze, ga lekker langs de kant zitten en ga wat eten en drinken. Wat brood, kaasjes, dadels, banaan.
Na 20 minuten kan ik er dan wel weer tegen en gaat zo'n klim en laatste kilometers een heel stuk gemakkelijker.
Ik fiets het laatste stuk door het Foret d'Aulnay en als ik het bos uitkom hangt er een bordje met "Camping Lizot" aan een boom. Mooi zo, er staat alleen niet bij hoe ver die camping dan nog is.
" rare jongens die fransen hoor, want ze hebben niet de gewoonte om de afstand erbij te zetten en er staat dus bijna op geen enkel aanwijsbord hoe ver een dorp of stadje nog is en dat is best lastig af en toe; het kan 100 meter zijn maar ook 10 km als je pech hebt"

Maar ik had weer geluk, ik sloeg linksaf en na 200 meter was de camping!!
En die zag er ook nog eens leuk uit. Erg aardige mensen.
Ik vertel over mijn tour naar Santiago en de eigenaresse loodst me mee de camping op.
Speciaal voor "Pelerins" krijg ik een stacaravan met eigen wc en douche om te overnachten voor maar 10 euro!!
Alweer geluk vandaag; in hun restaurantje kun je ook een 3 gangen dagmenu bestellen en dat neem ik dan ook maar. Lekker gegeten met een glaasje rose erbij.

Oh, ja, vandaag heb ik maar liefst 4 slangen of adders gezien.
2 lagen op de weg, dood.
1 lag zich te kronkelen op het warme asfalt en ik fietste er maar net langs.
en van 1 ving ik nog een glimp op voordat hij de berm in schoof.

Toen ik de volgende morgen weer vertrok om verder richting Royan te fietsen, was het eerst nog mooi weer.
Later kwamen er steeds meer wolken. Op de route van vandaag is de eerste wat grotere stad Saintes. Op dit stuk toch nog behoorlijk wat klimmetjes en voor mijn gevoel schoot ik niet echt op.
Om 3 uur 's middags was ik in Saintes en ik voelde wat druppels en de lucht was erg donker.
Het is een prachtige stad met o.a. een Romeins Amfitheater van 50 na Chr.
Ik las dat er bij de romaanse pelgrimskerk van |St. Eutrope een pelgrimsgite is en ging daar even kijken.
Vanaf 4 uur kun je daar terecht; eigenlijk vind ik het nog te vroeg om te stoppen en na even nadenken besluit ik om door te rijden.
Nog geen 500 meter verder begint het echt te regenen en er lijkt onweer aan te komen.
Weet je wat, ik draai om en ga terug naar de gite; het lijkt me niet verstandig om die 20 km. door te rijden, ook omdat er in de volgende dorpjes weinig onderkomens zijn.
Achteraf bleek dit een goed besluit te zijn, want ik was nog geen uur binnen en er barst een enorm onweer los met hagel.
Er is nog iemand bijgekomen, een man uit Orleans, Roger.
Hij is 2 weken aan het wandelen, en ik deel de gite dus met hem.

Refuge in Saintes

Hoe gaat dat nou in zo'n pelgrimsgite of herberg?
Deze gite is achter tegen de abdij gebouwd en bestaat uit een halletje, een douche met wc en een ruimte waarin 3 stapelbedden staan met een aanrecht en een grote tafel met stoelen.
Pelgrims kunnen zich meestal aanmelden vanaf 4 of 5 uur en dan is daar iemand tot een uur of 7, die je inschrijft.
Je krijgt een kopje thee of koffie en een mooie stempel in je pelgrimspaspoort en je betaalt een klein bedrag voor het onderdak.
Hier was dat 6 euro maar het kan soms ook een vrijwillige bijdrage zijn.
Je kunt van alles gebruik maken, er is een fornuis, potten, pannen, borden kopjes.
En meestal is er ook nog wat eetbaars, voor het geval je helemaal niets bij je zou hebben.
Je deelt het wel met anderen natuurlijk, dus je hebt dan wel weinig privacy.
Morgen verder naar Royan en de kust.

Het is donker als ik 's morgens opsta en de lucht is nog steeds dreigend.
Als ik Saintes uitfiets moet ik al meteen mijn regenkleding aandoen. Jammer dan.
Het is met het aan of uitdoen van je regenkleding wel eens lastig.
Net op het moment dat je denkt, nu kan ik het wel weer uitdoen, begint het weer te regenen. En als je te lang wacht om het aan te doen zijn je kleren alweer zo nat dat je er ook niks meer aan hebt.

De 35 km. naar Royan zijn enigzins saai met toch ook nog wat hellinkjes.
Als ik om 12 uur in Royan op een groot kruispunt sta barst er nog een flinke bui los.
Op dat kruispunt is ook een grote Le Clerq supermarché dus daar ga ik schuilen en direkt maar wat eten.
Na een uurtje begint de zon te schijnen!!
Ik fiets richting veerpont die me naar Pointe de Grave, aan de andere kant van de Gironde zal brengen.
Ik zie de zee....heerlijk.

Vanaf hier heb je een fietspadennetwerk langs de kust helemaal naar het zuiden;
"Piste Cycliste".
Daarna fiets ik nog een 10 km.en zoek een plekje op een camping aan zee.
Prachtig , het is heel ander weer geworden en de lucht is blauw en de temperatuur is inmiddels 25 graden; er is wel een stevige wind dus ik hoor de branding heel goed.
Mijn tentje staat 100 meter van zee en strand!
In het restaurantje hier kon ik de laptop even gebruiken tot er dus nog iemand kwam.

1. Hallo Betsy,

Wat ben je al ver gekomen, we hebben Soulac-sur-Mer direct even opgezocht in Google maps en zijn er verwonderd over, ik dacht eerst nog dat ik een verkeerde plaats op de kaart te zien kreeg. maar neen, toen ik de km zag die je al gefietst hebt. Ik vind het echt heel erg knap van je en doe het je niet na.

Ik wens je nog hele mooie dagen toe, met mooi weer en leuke ontmoetingen.

Groet Aukje

2. Hoi Betsy,

Ook ik ben verbaasd over de kilometers die je al achter je hebt gelaten. Volgens mij ben je over de helft, of reken je vanaf Haarlem?
    Twee weken geleden heeft zich een 68-jarige meneer bij mij aangemeld die van Rome naar Groningen gaat fietsen, ook voor KWF Kankerbestrijding.
    Ik begreep dat hij weinig getraind had, maar zoals hij zelf zei: "Ik houd wel van fietsen!"
    Ik ben erg benieuwd naar zijn ervaringen.

Jij schiet nu al aardig op richting de Pyreneeën.
    Als ik jou was zou ik nog maar eerst een middagje strand pakken.

Heel veel plezier verder op je tocht, ik kijk weer uit naar jouw volgende bericht!

Groetjes, Ingrid

3. hi Betsy,hier Stan. Tof wat je doet, ik hoorde het van An. Veel succes en tot ziens.

4. Hallo Betsy, Ik schrijf nog een keer want volgens mij heb ik op een andere plaats mijn berichtje geschreven en ik ben bang dat je het dan niet leest. Maar geweldig dat je al zo ver bent. Ik hoop dat je geen last meer hebt gehad van je knie. Leuk het zo te kunnen volgen. Liefs Anny

5. Hallo Betsy,

We zitten in de nachtsienst en kijken natuurlijk even hoe ver je al bent.
    Fantastisch dat het zo goed met je gaat en dat je al zo ver bent.
    De bergen komen nu dus succes en hopelijk horen we snel weer van je.

Geniet nog maar van de mooie omgeving daar en tot schrijfs...

Jaenine

6. hai lieverd,

Nog maar eens proberen. Heb net je hele verslag gelezen. Wat knap van je. Heerlijk om je laatst gesproken te hebben.
    Liefs
    Marianne

7. Zo nu kan ik ook op deze manier weer contact met je hebben. Denk veel aan je. Hou je op de hoogte van thuis.