vrijdag 22 mei 2009

TOURS 860km

Hallo allemaal,

Gisteren om 17.30 uur aangekomen in Tours!


Van het traject Haarlem - Santiago was dit het eerste deel van de St. Jacobsroute: 860 km.
Totaal heb ik nu vanaf Assen 1166 km afgelegd.

Nou, ik ben best trots op mezelf en het gaat goed.
De route is prachtig en ik heb geluk, de afgelopen dagen is het prachtig weer met weinig wind.
Daar heb ik dus gebruik van gemaakt en ben van Chartres in 2 dagen naar Tours gefietst.
Het landschap hier is het landschap van de rivieren Oise, Eure en Loir ( niet te verwisselen met de Loire; de Loir mondt hier uit in de Loire).
De route liep een stuk langs deze rivieren, geweldig mooi.

Ook blijven Alie en Harm, Wouter en Janske, en ik, elkaar maar tegen komen, en elke keer nemen we weer afscheid, maar we zien elkaar steeds weer.
Het is heel leuk met hen, en hoewel we allemaal apart van elkaar vertrekken, zien we elkaar af en toe weer bij pauzes.
Door Alie en Harm ben ik al verschillende keren verwend onderweg met een lekker broodje en koffie of soep. Geweldig.


Alie en Harm










In Chartres op de camping kwam ook nog een Belg van 71 jaar op de fiets met echt een ieniemienie tentje! Hij paste er maar net in.
Ook kwamen er nog 2 vijftigers uit het westen van NL die samen naar Santiago gaan op de fiets.
Een van hen had, wat je zou kunnen zeggen, een nogal fors postuur; de ander een normaal postuur.
Ik moest stiekum erg lachten in mezelf toen ik ze 's avonds in hun piepkleine tentje zag schuiven: vanuit beide kanten van het tentje stak een been!!
En ook nog Harrie uit Spijkenisse die alleen op fiets met aanhangertje naar Santiago reist en 30 kg. bij zich heeft.
Nog even met hem gesproken over het gewicht van onze bagage en dat we een keuze moeten maken voor we traject 3 ingaan: Pyreneen-Santiago.

Ik heb die route nu wat beter bestudeerd en denk dat ik ook mijn kampeerspullen en nog wat andere spullen daar ga achterlaten.
Het zal mij bijna 10 kg. aan gewicht schelen .( nu heb ik 25 kg.)
Ik denk dat ik dat moet doen om binnen de tijd die ik heb, daar aan te komen.
Ik vind het wel heel erg jammer dat ik dan niet meer kan kamperen want dat bevalt me erg goed; maar ja ik zal wel een keuze moeten maken.


Janske en Wouter











Ook nog weer andere ontmoetingen ervaren:

Ontmoeting 8:

Frank en Sietske uit Nijmegen

Ergens onderweg ging ik koffie drinken en op terrasje zaten ook duidelijk 2 Nederlanders die ook op de fiets waren, Frank en Sietske uit Nijmegen.
Dus dan schuif je gemakkelijk bij elkaar aan en wisselt je ervaringen uit.
Gisterenavond kwam ik hen hier in Tours ook weer tegen. Leuk was dat.
Zij stonden te praten met een jongen uit Dresden, die ook de Jacobsroute doet.
Hij vertelde dat hij aan het einde van elke dag gewoon op iemand afstapt en vraagt waar of bij wie eventueel zou kunnen slapen; het is hem steeds gelukt om op die manier ergens gratis te overnachten.

Ontmoeting 9:

Anke uit Beverwijk

Mijn vorige bericht moest ik een beetje snel afmaken en dat kwam zo:

In Maintenon, bij het chateau van Madame le Maintenon, werd ik door Anke aangesproken.


(Chateau le Maintenon)

Ze was al 2 dagen in Chartres omdat ze haar routeboekje deel 2 had laten opsturen via Poste Restante.
Je kunt vanuit NL iets opsturen naar een postkantoor ergens in de wereld en dan kun je het onderweg zelf ophalen; je hoeft dan minder gewicht mee te nemen!
Maar haar pakje was nog niet aangekomen; dus 's avonds heeft ze op de camping een aantal pagina's van mijn boekje gekopieerd en ze zou de volgende dag verder gaan.
Ook telefoonnummers uitgewisseld voor de zekerheid want zij is ook alleen op reis en misschien kun je elkaar nog ergens mee helpen.
De dag erna belde ze mij dat het pakje wel was aangekomen en ze had met veel moeite geregeld dat ik het mocht ophalen bij het postkantoor.
Dus toen ze mij belde was ik bezig met mijn vorige bericht voor jullie, en had ik nog een uur om haar pakje af te halen.
Dat is allemaal gelukt gelukkig. We bleven contact houden en onderweg in Chateaudun kon ik haar het pakje geven. Samen koffie gedronken en besloten om die dag samen verder te fietsen naar Tours.
Bij het koffie drinken gaf Anke mij 10 euro voor mijn actie, als dank voor alle moeite!!

ontmoeting 10:

Eergisteren fietste ik voor de eerste keer een wandelaar achterop.
Het is Ron de Ruyter uit Schagen en hij is op 14 april uit Schagen vertrokken.
Even een stukje met hem mee gelopen en omdat ik net daarvoor bij een boulangerie 2 lekkere broodjes had gekocht, kon ik hem ook wat lekkers aanbieden.
Het moeilijkste voor de wandelaars is om onderdak te vinden en op tijd iets om te eten.
Als je aan het einde van de dag nog even 3 of 5 km moet lopen naar een winkel of slaapadres is dat een enorme opgave.
Met de fiets is dat dan een peuleschil!
Nou ook niet altijd hoor, want aan het eind van een lange fietsdag kan die 3 km. wel het dubbele lijken, heb ik ervaren.

Nu dus in Tours de stad aan de Loire; Prachtige bruggen over de rivier en een mooie oude stad.

Kathedraal Tours


Ik zit in een internetcafe vlakbij de kathedraal Saint Gatien.
Vannacht hier, samen met Anke, in het hostal geslapen; er waren alleen nog 1 persoons kamers dus lekker luxe; kosten incl. ontbijt 18 euro.
Gisterenavond met Anke hier vlakbij wat gegeten; het is een beetje een sport om iets te vinden waar je goedkoop kunt eten, nu was dat een 3 gangen menu voor 12 euro.

Wel even lekker om tot rust te komen; het is leuk om steeds mensen te ontmoeten maar ik heb me daardoor nog geen moment alleen gevoeld of zo.

Zonet ook met mijn broer Jan gebeld; hij werkt voor een transportbedrijf en hun vrachtwagens rijden ook naar Frankrijk en Spanje.
Hij had aangeboden om mijn spullen eventueel ergens op te halen. Dus dat gaat hij nu even bekijken.

Omdat ik hier dit internetcafe zag besloot ik om hier maar gebruik van te maken dan zijn jullie weer op de hoogte waar ik uithang.
De zon schijnt volop, de lucht is blauw en er is weer weinig wind.
Het is nu alweer 12 uur en ik zal vandaag dus een beetje rustig aan doen.
Ik vertrek zometeen en zal denk ik ongeveer 40 of 50 km rijden.

tot het volgende bericht....

liefs Betsy


Voor Chappelle Saint Jaques in Chautenaudun

2 opmerkingen:

  1. Hee, lieve mama,

    het heeft eventjes geduurt, maar ik heb nu begrepen dat je ook reacties kunt plaatsen. Dus dat doe ik dan ook maar snel.
    Het is leuk om zo via het net met je mee te reizen. Ik ben blij dat het goed gaat met jou, je reis, je knie en dat je ook veel plezier hebt.
    Hier is alles ok, het gaat goed. Alin is nu aan het werk, David is op logeerweekend, Ruben is naar despeeltuin in het dorp, Job is aan het puzzelen en Ezra slaapt.
    Met het project aan de Oranjestraat gaat het ook goed, de badkamer en de keukenvoorbereidingen zijn klaar, komende week het toilet, cv-ketel en nog wat kleine dingetjes. De opdrachtgevers zijn zeer tevreden (ik zelf ook trouwens).
    Heel veel liefs van ons allemaal.
    Roelof, Alinda, David, Ruben, Job en Ezra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Betsy, Weer een leuk verslag van je reis en ontmoetingen. Geweldig dat je al zo ver bent.Ik kijk iedere keer weer even op je site of er al weer iets nieuws is. Wat het weer betreft heb je meer geluk dan wij hier. Het heeft hier de hele nacht geonweerd en het waait nu vreselijk hard. Het zou mooi zijn als je broer je overtollige spullen op kon halen. Dat zou een stuk schelen. Goede reis en ik kijk uit naar je volgende verslag. gr. Annie

    BeantwoordenVerwijderen