dinsdag 2 juni 2009

"Buenos dias"...... vanuit Pamplona








Buenos dias,

Het heeft vanmorgen heel wat moeite gekost om een internetcafe te vinden in Pamplona.
Ik was eerst naar de bibliotheek gegaan maar daar kon ik geen foto´s uplowden.
Bij het toeristenbureau gaven ze mij 3 adressen: de 1e bestond niet meer, de 2e kon ik niet vinden en bij de 3e lukte het gelukkig wel.
Alleen duurt het uplowden van de foto´s erg lang bij blogger.Ik had liever wat meer foto´s geplaatst maar ik zit hier nu inmiddels 2 uur dus laat ik het hierbij.

Gisteren dus vertrokken uit St. Jean Pied de Port.
Mijn rustdag was heerlijk, ik heb rustig door het stadje gewandeld, geslapen, op het mooie "stille" terras van de herberg L´Esprit du Chemin gezeten. je hebt daar een prachtig uitzicht over het dal.
´s Avonds daar weer een heerlijke maaltijd gehad met weer een ander internationaal gezelschap. Canadezen en ook 2 Australiers.
Was heel leuk om ieders verhaal te horen.

Gisteren dus, om 8.20 uur reed ik het stadje uit via de D933 richting Pamplona of in het Baskisch Iruña.
In het dorpje Arnéguy is de grens met Spanje en daar heb ik maar even een foto van mezelf laten maken door een voorbijganger.
Vlak daarna kwam ik door Valcarlos ( Karelsdal), dit ligt in de vallei waar de legers van Karel de Grote hebben uitgerust na hun terugtocht van enkele veldslagen tegen de Moren.
Bij de pas van Roncevalles ( Puerta Ibañeta)werd het leger aangevallen door de Basken en daar verslagen op 15 augustus 778.

Hierna begint de klim van 16 km.naar de pas van Roncevalles de Puerta de Ibañeta op 1057 meter hoogte.
Deze pas heb ik nu ook genomen door de Pyreneeën. Bij zo´n klim draai ik de knop om en weet dat het een tijdje zal duren voordat ik boven ben, ik neem af en toe pauze en ik loop ook af en toe een stukje. Sommige stukken zijn me te steil en dan kost het me teveel kracht om dat te fietsen; ook verlies ik dan teveel snelheid en als je onder de 7 km. p.u. kom dan val je gewoon om als je bagage op je fiets hebt.
Vooral in de haarspeldbochten die volgen.
Maar je komt vanzelf een keer boven hoor!


Gerard en Geert uit Goirle kwam ik ook weer tegen, ik heb hun in St.Jean bij een restaurantje getroffen en we hebben toen even een praatje gemaakt.
Zij gaan ook naar Roncevalles.
De temperatuur gisteren was 25 graden, dus heerlijk weer.
Om 12.30 uur zie ik het grote kruis boven op de pas en.....ben ik boven!
Wow, dat is een goed gevoel!
En een prachtig uitzicht over het dal natuurlijk.
Er is ook nog een duitse man uit Trier die tegelijk met mij boven aankomt en een paar overwinningskreten slaakt. Toen hebben we van elkaar maar even een foto gemaakt.

Na een afdaling van ´n kilometer kom je in Roncevalles en hier zag ik Gerard en Geert weer die stonden te praten met een paar uit Hooge Mierde: Ien en Jan.
Na Jan zijn voorstel hebben we samen geluncht en dat was erg gezellig.
Ik vertelde over mijn actie en ik kreeg spontaan 20 euro van Jan en Ien en mijn lunch kreeg ik van Gerard en Geert. Geweldig.

Na de lunch hebben we nog even rondgekeken maar de kapel en museum waren dicht natuurlijk. Het was 13.00 uur en ging pas om 16.00 uur weer open.
Hoewel je hier een hele mooi stempel kunt krijgen ga ik daar niet op wachten.
We hebben nog even foto´s gemaakt en daarna ging ieder weer zijn eigen weg.

Ik ben doorgefietst naar het dorpje Zubiri en heb vannacht een een pelgrimsherberg overnacht.
Ik kwam daar nog een nederlands meisje tegen en nog 3 Canadezen die ook in dezelfde refuge in St.Jean zaten als ik.
We zijn ´s avonds samen gaan eten.
Deze herberg is vrij groot en het was maar goed dat ik mijn kleine fleecedekentje niet terug gestuurd heb naar huis want hier kreeg je geen deken. Er wordt verwacht dat je een slaapzak bij je hebt.


En vanmorgen heb ik de 20 km. naar Pamplona gefietst en daarom was ik al om half 10 in deze drukke stad.
Ik reed Gerard en Geert onderweg ook weer achterop, zo zie je elkaar steeds weer.
Zometeen fiets ik weer verder richting Puenta la Reina.
Het is inmiddels 14.30 dus laat ik het hierbij.
Het is hier nog steeds mooi weer, heerlijk. Ik hoop voor jullie ook.

tot de volgende keer, liefs Betsy

5 opmerkingen:

  1. Hé Bets, ik ben toch niet jaloers op die billetjes hoor....alhoewel...ze zijn straks natuurlijk wel superstrak !!!!leuk om je weer even te volgen en succes verder !!
    groetjes Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Betsy, Het gaat goed jô! Wat ben je al ver, Geweldig. Volg je iedere dag en lees graag je verhalen. Veel succes verder en ik zie uit naar je volgende verslag. Groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Betsy,
    Zoals alle achterblijvers geniet ik ook nog steeds van je fantastische reisverslag!
    Geweldig dat je in het land van bestemming aangekomen bent.
    Dat betekent voor mij: de atlas van Spanje op het bureau.
    Vanaf de Spaanse grens tot Zubiri is er een groene streep langs de weg getekend en je hoeft geen ANWB-er te zijn om te bedenken dat het er wel heel mooi zal zijn.
    Maar toch ook een forse klim!
    Wat zul jij een conditie hebben, daar ben ik wel behoorlijk jaloers op.
    Ik heb ook gezien dat je nu op dezelfde hoogte als Santiago gekomen bent (ik bedoel natuurlijk qua breedtegraad) nu nog "slechts" een stukje westwaarts!
    Nu meid, zet 'm op verder, ik heb diep respect en bewondering voor je.
    Heel veel groeten vanuit een kil en nattig Uffelte.
    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Betsy,

    ff lunchpauze, late dienst ;-)
    Jij hebt hoop ik je diner al genuttigd en een slaapplek gevonden.

    Vanmiddag afscheid genomen van Harm, was gezellig!

    Ik bewonder je onderneming en doe het je niet na.

    Blijft gezond en hou het goed van lijf & leden.
    'k Lees met plezier al je verhalen!!

    Liefs en groetjes,
    Gerda Z.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Betsie, Vanuit Maren Kessel hier een hartelijke groet. Wij hoorden van je actie. En willem met dit bericht onze bewondering uitspreken. Wat een prestatie. Echt de Betsie zoals wij je kennen Alle lof en respect wensen wij je toe. Kom gezond weer thuis en wij hopen in de toekomst ooit van je alle verhalen te horen. Goede reis en wij blijven je volgen. Groeten van Gerard en Jo de Veer.

    BeantwoordenVerwijderen